Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 10 juni 2026 zijn drie bestuursleden afgetreden. Twee van hen, Elly ’t Lam en Emese Pluhar, waren niet herkiesbaar. Wij bedanken beide dames hartelijk voor hun jarenlange inzet en betrokkenheid bij onze vereniging.
De taken rondom de organisatie van de wedstrijden zijn inmiddels overgenomen door Minette de Jonge.
Onze penningmeester, Peter Slootweg, was wel herkiesbaar en is door de leden herkozen als algemeen bestuurslid. Daarnaast blijft hij zich inzetten voor het clubblad, ondanks het soms beperkte aanbod aan kopij.
Tevens zijn twee nieuwe bestuursleden toegetreden tot het bestuur: Rian Lommers en Marjolein Spijker. Hieronder stellen beide dames zich aan u voor. Het bestuur zal op korte termijn bijeenkomen om de bestuursfuncties onderling te verdelen.
Ik ben Rian Lommers, 53 jaar, en ben begin dit jaar samen met mijn man Champal en onze honden en overige dieren van het midden van het land naar het zuiden verhuisd. We wonen nu in Ospel.
3,5 jaar geleden zag ik, toen we met onze oudste hond Jack (Epagneul Picard) in Polen waren voor een veldwerktraining met Jan de Bruijne, voor het eerst een Engelse Setter aan het werk. Over mijn ervaring toen kan ik kort zijn: kippenvel! Sinds december 2023 ben ik trotse eigenaar van Jim (Sharptails Wade) en nog altijd, als ik hem zie werken, is dat gevoel onveranderd.
Inmiddels is er in 2025 nog een Engelse Setter uit Spanje bijgekomen: Baron. Vanaf het moment dat er een Engelse Setter in huis kwam, zijn we lid geworden van de VES. Toen ik hoorde dat er nieuwe kandidaten werden gezocht om zich beschikbaar te stellen voor het bestuur, voelde ik me aangesproken om in de actiestand te gaan staan. Mijn redenen daarvoor zijn de liefde voor mijn eigen hond en daarmee ook voor het ras.
Een rasvereniging zie ik als een soort clubhuis voor iedere Engelse Setter-liefhebber. Of je er nu mee het veld ingaat, ermee showt of lekker thuis op de bank geniet, het kan allemaal.
Ik heb geen ervaring met bestuursfuncties en heb er ook niet voor gestudeerd. Omdat mijn man al enige tijd voorzitter is van de Epagneul-vereniging, weet ik hoeveel inspanning en vrije tijd een bestuursfunctie kan vragen. Hoeveel plezier het oplevert, maar helaas ook dat het moeilijk is om het voor iedereen altijd ‘goed’ te doen.
Om eerlijk te zijn heb ik over dat laatste even getwijfeld. Ik roep daarom leden op om vooral constructieve meningen en ideeën in te brengen, maar zich daarbij te realiseren dat deelname aan een bestuur vrijwilligerswerk is en dat dat ook een beetje ‘leuk’ moet blijven.
C'est le ton qui fait la musique!
Mijn dank is groot aan alle bestuursleden voor hun inspanningen in de afgelopen jaren!

Ik ben Marjolein Spijker en woon in Brabant. Ik heb twee volwassen zonen, waarvan er één net zelf een zoon heeft gekregen. In het dagelijks leven ben ik Hoofd HR bij een groot internationaal octrooibureau (> 1.000 medewerkers). Ik stuur regionaal en wereldwijd HR-teams aan.
Inmiddels heb ik vier honden. Drie Weimaraners, waarmee ik ook jaag, en recent heb ik “eindelijk” ook een Engelse Setter gekocht. Met mijn honden houd ik me naast de praktijkjacht ook bezig met het veldwerk. Veldwerk is overigens de reden waarom ik 18 jaar geleden de jachtopleiding ben gaan doen.
Al enkele jaren reis ik met de Weimaraners naar Servië om te trainen en wedstrijden te bekijken. De afgelopen keer ben ik (per ongeluk) met een Setter thuisgekomen. Ik wilde ook wel eens een hond die ik niet aan hoef te draaien voordat hij het veld in gaat! En dat heb ik geweten. Wat een tof hondje is dit.
Ik ben actief in het verenigingsleven. Ik zit en zat in een aantal besturen, ben voorzitter geweest, penningmeester en algemeen bestuurslid.
Waarom ik dit wil doen, is omdat ik graag actief ben met de honden en ik vind dat je dan ook een rol moet willen spelen bij de organisatie van een onderdeel van het geheel.
We zijn allemaal vrijwilligers; zonder hen gaat de sport dood. Ik werk hard en vind het ook belangrijk te kunnen ontspannen. Graag word ik dan ook op deze wijze actief binnen de VES en draag ik graag mijn steentje bij.


